كرونا، تحريم و مديريت سه‌گانه اقتصاد ايران

۴۳ بازديد ۰ نظر

سال ۱۳۹۹ يا سال ۲۰۲۰ در هيچ جاي دنيا سال خوبي نبود  تا جايي كه متوسط رشد اقتصادي دنيا بيش از شش درصد رشد منفي داشته است.

بطور ويژه در اين سالي كه تمام مي‌شود كشور ما علاوه بر مسأله مهم و جهاني كرونا كه تأثير منفي بر همه اقشار و كسب ‌و كارها داشت با مشكل مهم ديگر يعني تحريم درگير بود كه به نوعي مي‌توان گفت با ترامپ هم درگيري داشتيم.

موضوعي كه مشكل اقتصادي را چند برابر كرده بود و اين نشان مي‌دهد سال خوبي از نظر اقتصادي براي دولت و ملت نبود.

آمارها و ارقام كه بيانگر وضعيت بد اقتصادي بيشتر قشرها بود، نشان مي‌دهد كه آمار بيكاري و تورم و ساير شاخصه‌هاي ديگر كه وضعيت اقتصادي را مشخص مي‌كنند، نشان از وضعيت منفي و بد همه شاخصه‌هاي مهم اقتصادي بود.

آمارهاي رشد اقتصادي نشان مي‌دهد كه يكي از سخت‌ترين سال‌هاي ممكن را تجربه كرده‌ايم كه البته مسأله مديريت در اين ميان هم مؤثر بوده است. يعني همه اين موارد با هم تأثير داشتند. كرونا كه بر همه دنيا تأثير گذاشت و از طرف ديگر هم قيمت نفت ما در اين سال بشدت پايين آمد و حتي به قيمت منفي هم رسيد.

به هر حال ما بخش زيادي از منابع ارزي‌مان را از فروش نفت تأمين مي‌كنيم يا فرآورده‌هاي نفت مانند بنزين كه قيمت‌شان نسبت به نفت مشخص مي‌شود كه منابع ارزي ما را تشكيل مي‌دهند. پس هنگامي كه قيمت نفت به دليل كرونا پايين آمد، بر همه فرآورده‌هاي آن و مواد پتروشيمي تأثير گذاشت. تا جايي كه به مقدار كافي نفت به فروش نمي‌رفت و آن مقداري كه به فروش مي‌رفت نيز قيمت بسيار پاييني داشت.

از طرف ديگر صادرات غير نفتي‌مان هم به ۵ كشور محدود شده بود و يكسري مواد خام  كه به برخي كشورها مانند چين و هند مي‌فروختيم به دليل ركود حاصل از كرونا در نيمه نخست سال منتفي شد.

در بقيه كشورها هم مانند عراق و افغانستان كه برخي اقلام را صادر مي‌كرديم، در نيمه نخست سال به دليل شيوع كرونا مرزها بسته شد. تمام اين موارد باعث شد كه منابع ارزي ما بشدت افت كند.

موضوعي كه موجب بالا رفتن قيمت ارز و دلار و طلا شد. از طرف ديگر مسأله مديريتي هميشه در اقتصاد ما نقش خود را داشته است و عدم مديريت صحيح اثر خود را بر اقتصاد مي‌گذارد.

اگر در اين سال‌ها در ارتباط با مديريت صحيح صحبت كنيم، بخشي از آن مديريت در رفع اثرات تحريمي برمي‌گردد يعني خود تحريم اثر دارد و شيوه مديريت در رفع اثرات تحريمي هم نقش دارد اما اثرات مديريتي لااقل امسال نسبت به كرونا و تحريم نقش كم‌رنگ‌تري داشت. /روزنامه ايران

 

رئيس اتاق ايران و ‌چين

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.