به دنبال برگزاري چند آزمون مهم در اسفند ماه مطرح شد؛ تعويق آزمون‌هاي اسفند ماه مطالبه داوطلبان با شيوع كروناي انگليسي/ نظر وزارت بهداشت درباره بهترين زمان برگزاري آزمون‌ها

۵۱ بازديد ۰ نظر

آزمون‌هاي زيادي به دليل شيوع كرونا به تعويق افتاد و قرار است چند آزمون مهم در اسفندماه برگزار شود و وزارت بهداشت هم درباره بهترين زمان برگزاري آزمون براي حفظ سلامت داوطلبان نظر خود را اعلام كرده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان، كرونا در يكسال گذشته خيلي از برنامه ها و سبك زندگيمان را عوض كرد، در اين بين بسياري از آزمون ها هم به دليلي شرايط حاد كرونايي و بر اساس مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا به تعويق افتادند، آزمون هايي مانند آزمون دكتري، وكالت، آزمون هاي علوم پايه و پيش كارورزي، دستياري پزشكي،  آزمون هاي استخدامي نهادهاي مختلف از جمله آزمون هايي هستند كه به دليل شيوع كرونا به تعويق افتادند و تاريخ برگزاري اين آزمون ها به اسفند ماه تغيير كرد البته در اين بين برخي آزمون ها هم مانند آزمون دستياري پزشكي به تعويق افتاد و اين آزمون در فروردين ماه برگزار مي شود.

از دو هفته پيش سر و كله كروناي انگليسي در كشور پيدا شد، ويروس جهش يافته اي كه به سرعت افراد را گرفتار تخت بيمارستان و بخش هاي مراقبت ويژه مي كند و بيشتر سراغ جوان تر مي آيد و به دنبال افزايش موارد ابتلا ترس داوطلبان از شركت در جلسه آزمون بيشتر و هشتگ هاي تعويق آزمون در فضاي مجازي داغ تر شد.

هشتگ #تعويق_آزمون_ دكتري_ ۱۴۰۰، #تعويق_آزمون_وكالت، #لغو_آزمون_علوم_پايه_پيش_كارورزي، #لغو_آزمون غيرضروري به مطالبه بسياري از داوطلبان تبديل شد و كاربران در فضاي مجازي نظرات متفاوتي براي برگزاري آزمون ها داشتند، برخي مخالف و برخي موافق بودند و ننوشتند: « آزمون وكالت با كروناي انگليسي»، «اونايي كه درس نخوندند دوست دارند آزمون به تعويق بيفته»، « من اگر برگزار هم بشه سر جلسه آزمون نمي رم چون جون آدم مهمتره»، «آزمون ها رو برگزار كنيد به فكر مايي باشيد كه همش داريم درس مي خونيم، خسته شديم».

يك متقاضي ديگر تعويق كنكور دكتري نوشته است: با توجه به اينكه وزارت برداشت صريحاً در اطلاعيه تعويق آزمون دستياري پزشكي، به شرايط خطرناك ويروس كرونا اشاره كرده است، ما داوطلبان آزمون دكتري ۱۴۰۰ نيز خواستار تعويق آزمون و انتقال آن به فروردين يا ارديبهشت ۱۴۰۰ هستيم. طبيعتا اگر در ماه اسفند شرايط براي برگزاري يك آزمون ۱۰ تا ۱۵ هزار نفري خطرناك تشخيص داده شده، حكم اين است كه براي آزموني با بيش از ۱۸۰ هزار نفر شرايط بسيار خطرناك‌تر خواهد بود.

داوطلبي با انتقاد به سازمان سنجش نوشت: سازمان سنجش با وجود هشدار جدي ستاد ملي مقابله با كرونا در مورد خيز چهارم و احتمال شيوع كروناي انگليسي چه اصراري به برگزاري آزمون ها دارد؟

يك داوطلب ديگر به شرايط بد خوزستان اشاره كرد و نوشت: خوزستان شرايط به مراتب بدتري نسبت به ساير استان‌ها دارد و مشخص نيست داوطلبان اين استان قرار است چگونه در آزمون شركت كنند. علاوه بر اين در كهگيلويه و بوير احمد هم با زلزله مواجه بوده ايم و داوطلبان اين شهرستان نيز شرايط شركت در آزمون را ندارند.

آزمون‌

آزمون هايي كه تا پايان اسفند ماه برگزار مي شوند

اولين آزموني كه سال گذشته به دليل شيوع كرونا به تعويق افتاد، كنكور دكتري ۹۹ بود كه مقرر بود در ۹ اسفند ۹۸ برگزار شود. اين شرايط باعث شد كه سازمان سنجش با صدور اطلاعيه‌اي از برگزار شدن كنكور دكتري ۹۹ در تاريخ ۹ خرداد ۹۹ خبر بدهد و در نهايت بعد از سه بار تعويق اين كنكور در تاريخ ۹ مرداد ۹۹ و بعد از ۵ ماه از موعد مقرر برگزار شد.

آزمون پيش كارورزي پزشكي صبح روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۸:۳۰ و آزمون علوم پايه پزشكي عصر روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد. همچنين آزمون جامع داروسازي (۱۰۰ واحدي) صبح روز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ ساعت ۸:۳۰ و آزمون علوم پايه دندانپزشكي عصر جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ ساعت ۱۴ برگزار مي‌شود.

آزمون پيش كارورزي پزشكي براي دانشجويان رشته پزشكي و به منظور حضور در دوره كارورزي برگزار مي‌شود. آزمون جامع علوم پايه پزشكي و دندانپزشكي نيز براي دانشجويان رشته پزشكي و دندانپزشكي جهت پايان دوره علوم پايه و ارزيابي آموزشي برگزار مي‌شود. آزمون‌هاي جامع داروسازي و ارتقاي دانش آموختگان داروسازي به منظور ارزيابي آموزشي دانشجويان و دانش آموختگان رشته داروسازي انجام مي‌گيرد.

آزمون وكالت سال ۱۳۹۹ در صبح روز جمعه مورخ ۹۹/۱۲/۲۲ در ۳۱ شهرستان برگزار خواهد شد.

ستاد ملي مقابله با كرونا مجوز برگزاري آزمون‌هاي مرحله اول المپياد‌هاي ١٢ گانه علمي دانش‌آموزي را هم صادر كرده است.

آزمون‌ دكتري

وزارت بهداشت براي تعويق آزمون ها تابع كميته امنيتي اجتماعي ستاد كروناست

عليرضا رييسي سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اينكه برخي‌ها عنوان مي‌كنند كه آزمون‌هاي وزارت علوم و بهداشت در اسفند ماه به تعويق بيفتد، گفت: ما در مهر و آبان خيز بلندي از بيماري كرونا داشتيم و اگر اكنون به وضعيت بيماري نگاه كنيم، بايد بگويم درست است كه نگران ويروس جهش يافته هستيم، اما خيز چهارم كرونا هنوز شروع نشده است و هشدار‌هايي كه مي‌دهيم به اين دليل است كه مبادا خيز چهارم شكل بگيرد.

رييسي گفت: برخي از آزمون‌ها كه تاكنون به تعويق افتاده است بايد در نهايت برگزار شوند، به همين دليل موضوع برگزاري آزمون‌ها در كميته امنيتي اجتماعي ستاد ملي مقابله با كرونا مطرح شد البته بايد توجه داشت كه وزارت بهداشت يك عضو اين كميته است و ما دستورالعمل‌ها را مطرح مي‌كنيم؛ درست است كه جنبه بهداشتي رعايت دستورالعمل‌ها بسيار مهم است، اما ساير جنبه‌هاي برگزاري آزمون‌ها هم اهميت دارد چرا كه برخي آزمون‌ها شرط ارتقا افراد به مقاطع بالاتر تحصيلي هستند و در صورتي كه برگزار نشوند نمي‌تواند مقاطع تحصيلي جديد را در سال آينده آغاز كرد.

بهترين زمان برگزاري آزمون‌ها از نظر وزارت بهداشت

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره اينكه نظر شما براي بهترين زمان برگزاري آزمون‌ها و تعويق آن‌ها به فروردين يا ارديبهشت ماه ۱۴۰۰ اظهار كرد: اگر بخواهم به اين سوال پاسخ بدهم بايد بگويم كه اگر اكنون آزمون‌ها برگزار شود، خيلي بهتر از آن است كه آزمون‌ها به تعويق بيفتد و در فروردين و ارديبهشت ماه برگزار شود چرا كه بر اساس پيش بيني‌هاي اپيدميولوژيكي اواسط يا اواخر فروردين ماه احتمال خيز مجدد بيماري وجود دارد.

رييسي يادآوري كرد: فراموش نكنيد كه در اوج بيماري بحث برگزاري كنكور را داشتيم و اين آزمون‌ها با جمعيت بالا برگزار شد و مشكل خاصي پيش نيامد، اما تاكيد مي‌كنم كه تصميم گيري براي برگزاري آزمون‌ها تنها منوط به نظر وزارت بهداشت نيست و در كميته امنيتي اجتماعي ستاد ملي مقابله با كرونا موضوع مطرح و تصميم گيري مي‌شود.

كيانوش جهانپور مديركل مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره برگزاري آزمون‌ها در اسفند ماه بيان كرد: آزمون دستياري ۲۰ فروردين ماه و ساير آزمون‌ها مطابق روال و تقويم اعلام شده برگزار خواهند شد و تغيير تقويم برگزاري آزمون‌ها كار درستي نيست مگر اينكه شرايط اضطراري باشد و تغييرات تابع مصوبات ستاد ملي مقابله با كرونا بوده و اين جزو حقوق داوطلبان است كه آزمون‌ها در موعد مقرر برگزار شود.

مديركل مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: تعويق برگزاري آزمون‌ها در شرايط اضطراري و بحراني تابع مصوبات خاص ستاد ملي مقابله با كروناست و ستاد مي‌تواند در مقاطعي آزمون‌ها را به تعويق بيندازد، اما اكنون چنين مصوبه‌اي نداريم و آزمون‌هاي اسفند ماه در زمان خود برگزار مي‌شود.

تعويق آزمون‌

نكات بهداشتي كه بايد در آزمون ها رعايت شود

رييسي درباره رعايت نكات بهداشتي در برگزاري آزمون‌ها اظهار كرد: برگزاركنندگان آزمون‌ها به ما اطمينان داده اند كه تعداد حوزه‌هاي امتحاني افزايش پيدا مي‌كند و از طرفي اين شرايط فراهم شده است كه داوطلبان در استان خود آزمون بدهند و نياز به تردد بين استاني نداشته باشيم البته اغلب آزمون‌ها در مركز استان‌ها برگزار مي‌شود و ممكن است رفت و آمد به مراكز استان‌ها داشته باشيم.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا با تاكيد بر رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در حوزه‌هاي امتحاني گفت: بايد تهويه و فاصله گذاري مناسب رعايت شود و همه داوطلبان از ماسك استفاده كنند، مي‌توانيم آزمون‌ها را برگزار كنيم، از طرفي با ابزار‌هايي كه در اختيار داريم داوطلبان مثبت وارد جلسه داوطلبان عادي نمي‌شوند و مي‌توانيم با بانك اطلاعاتي كرونا مثبت‌ها اين موضوع را چك كنيم.

عدم پذيرش دانشجويان در شهر محل زندگي گزارش شود

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره اينكه برخي از دانشگاه‌ها از پذيرش دانشجو در شهر‌ها امتناع و اعلام مي‌كنند كه ما ظرفيتمان پُر شده است، گفت: نبايد تعداد افراد شركت كننده در آزمون از حد مجاز مطرح شده بيشتر باشد، ما تاكيد كرده ايم كه بايد ظرفيت پذيرش‌ها افزايش پيدا كند و نبايد عدم پذيرش داشته باشيم و اگر گزارشي به دست ما برسد رسيدگي خواهيم كرد.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره نظر معاونت آموزشي وزارت بهداشت براي تعويق آزمون‌هاي علوم پزشكي بيان كرد: معاون آموزشي وزارت بهداشت تاكيد كرده است كه تعداد سالن‌ها و ظرفيت پذيرش را افزايش دهند و نظر معاون آموزشي وزارت بهداشت اين بود كه آزمون‌هاي علوم پزشكي به تعويق نيفتد.

جهانپور بيان كرد: آزمون‌ها براي اولين بار نيست كه در دوران كرونا برگزار مي‌شوند و ظرفيت‌هاي لازم براي برگزاري آزمون‌ها درنظر گرفته شده است.

انتهاي پيام/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.